STATUT
ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ
Nazwa szkoły
Zasadnicza Szkoła Zawodowa
w Odolanowie
ul. Bartosza 14
63-430 Odolanów
Na pieczęciach i stemplach obowiązuje następująca nazwa:
Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Odolanowie
Inne informacje o szkole
Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Odolanów
Cykl kształcenia trwa: 2-3 lata
Cele i zadania szkoły
Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez:
a/ pełną realizację programów nauczania
b/zapewnienie kadry nauczycielskiej o odpowiedniej kwalifikacjach
c/zapewnienie możliwości szkolenia w przedmiotach zawodowych uczniom oddziałów wielozawodowych na kursach organizowanych w klasie I, II i III
2. Szkoła dopuszcza możliwość powołania gospodarstwa pomocniczego w celu odbycia przez uczniów praktyki zawodowej w warsztatach szkolnych w zawodzie ślusarz.
Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:
ciągłą akcję informacyjną ze szczególnym nasileniem w klasie ostatniej
zapewnienie kontaktu z Poradnią Wychowawczo-Zawodową
Kształtuje środowisko wychowawcze w formie
ciągłego doskonalenia pracy samorządu uczniowskiego
w celu zapewnienia wpływu uczniów na pracę szkoły.
wpływu uczniów na ilość i jakość pracy pozalekcyjnej
Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości religijnej przez:
prawo swobodnej decyzji w sprawie uczestnictwa w lekcjach religii i etyki
prawo prowadzenia organizacji o charakterze religijnym
Szkoła w miarę posiadanych środków zapewnia opiekę nad kołami zainteresowań
Ilość i rodzaj kół zainteresowań proponuje samorząd uczniowski.
Zatwierdza dyrektor szkoły po analizie faktycznego zainteresowania, możliwości kadrowych, technicznych i finansowych szkoły. W przypadku wniosku rodziców o stworzenie koła zainteresowań dla grupy mniejszej niż to określają przepisy, szkoła może umożliwić prowadzenie także koła ze środków rodziców.
Szkoła zapewnia młodzieży opiekę podczas przebywania na zajęciach obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych
dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnić opiekę nauczyciela w klasie na wszystkich zajęciach obowiązkowych
podczas każdej przerwy nauczyciele pełnią dyżury wg oddzielnego grafiku dyżurów
w trakcie wycieczek szkoła zapewnia opiekę osób dorosłych/wycieczki miejscowe 1 nauczycieli na klasę, na wycieczkach poza miejsce siedziby szkoły 2 osoby dorosłe na 30 uczniów/
dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece 1 nauczyciela zwanego wychowawcą.
W miarę możliwości jeden wychowawca prowadzi oddział przez cały cykl kształcenia.
Uczniowie szkoły, lub ich rodzice mogą wystąpić do dyrektora z pisemnym, umotywowanym wnioskiem o zmianę wychowawcy. Dyrekcja ma obowiązek w ciągu 7 dni odpowiedzieć na wniosek na piśmie.
Organy szkoły.
Organami szkoły są:
dyrektor szkoły
rada pedagogiczna
rada rodziców
samorząd uczniowski
2. Kompetencje, zasady współdziałania i sposoby rozwiązywania sporów między organami zawarte są w załącznikach:
Regulamin Rady Pedagogicznej
Regulamin Rady Rodziców
Regulamin Samorządu Uczniowskiego
Regulamin Biblioteki Szkolnej
3. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia szkoły
każdy wychowawca ma obowiązek na pierwszym spotkaniu w roku szkolnym poinformować rodziców o zadaniach dydaktyczno-wychowawczych klasy i szkoły,
wychowawca ma obowiązek informować rodziców o przepisach dotyczących zasad oceniania, klasyfikowania, promowania i przeprowadzania egzaminów
rodzice mają prawo uzyskiwać w każdym terminie informacje o postępach ucznia, w godzinach pracy nauczyciela
szkoła ma obowiązek jeden raz na kwartał organizować spotkania z rodzicami
rodzice mają prawo wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu szkołę i kuratorium Oświaty opinii na temat pracy szkoły.
Organizacja szkoły
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja a opiniuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, złożony z uczniów którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym
planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
Podziału na grupy , oraz tworzenia grup międzyoddziałowych dokonuje dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, na podstawie przepisów w sprawie ramowych planów nauczania, potrzeb uczniów, możliwości kadrowych i finansowych szkoły.
Liczba uczestników zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu nie może być mniejsza niż 15.
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, nauczycielskie/ na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub- za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą/.
Szkoła zapewni młodzieży w okresie jesienno-zimowym gorący napój. Odpłatność corocznie ustali dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców. Na wniosek rady niektórzy uczniowie mogą być całkowicie lub częściowo zwolnieni z odpłatność.
Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
Z biblioteki mogą korzystać : uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice a także inne osoby na zasadach określonych w statucie szkoły.
Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwić:
gromadzenie i opracowanie zbiorów
korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza biblioteką
prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów/w grupach bądź oddziałach/
Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
Do zadań bibliotekarza należy:
opracowanie projektu regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,
prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,
organizowanie konkursów czytelniczych,
przedstawienie radzie pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,
współpraca z nauczycielami
prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,
zakup i oprawa książek.
13. Dla realizacji celów statutowych szkoła powinna posiadać odpowiednie pomieszczenia, zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy, a ponadto w miarę możliwości:
pomieszczenia dla działalności organizacji uczniowskich, samorządu uczniowskiego, sklepiku i świetlicy szkolnej lub klubu młodzieżowego
ogród szkolny,
archiwum,
szatnię
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjno-obsługowych. Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
Dyrektor szkoły zobowiązany jest do przeszkolenia nauczycieli w zakresie bhp.
Nauczyciel obowiązany jest znać i przestrzegać i obowiązujące przepisy bhp na zajęciach obowiązkowych i nadobowiązkowych.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego. Dyrektor szkoły zasadniczej może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący
powoływany przez dyrektora szkoły zasadniczej, na wniosek zespołu.
Kandydaci do klasy wielozawodowej zobowiązani są przedłożyć ponadto odpis umowy zawartej z zakładem pracy/rzemieślnikiem/ o zatrudnieniu w celu nauki zawodu lub zaświadczenie, że kandydat będzie zatrudniony w tym zakładzie przed rozpoczęciem zajęć w danym roku szkolnym potwierdzony przez odpowiednią instytucję zrzeszającą rzemieślników.
PRAWA UCZNIA
2. Uczeń ma prawo do:
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pracy umysłowej,
opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę poszanowania jego godności,
korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie naruszą tym dobra innych osób,
rozwijania zainteresowań, zdolności,
uczestniczenia w olimpiadach przedmiotowych i innych konkursach wiedzy i umiejętności, w zajęciach kół zainteresowań i w konsultacjach,
sprawiedliwej, obiektywnej, umotywowanej, jawnej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
pomocy w przypadku trudności w nauce,
korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach szkolnych,
ł) zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem stawianym i wymaganiami oraz sposobami kontroli postępów w nauce,
uczestnictwa w organizowanych dla uczniów formach wypoczynku,
redagowania i wydawania gazety szkolnej,
organizowania działalności kulturalnej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
wyboru uczestniczenia lub nieuczestniczenia w szkolnej nauce religii lub etyki
powtórzenia danej klasy raz w cyklu kształcenia za zgodą RP.
do opieki zdrowotnej, a w szczególności do korzystania z bezpłatnych świadczeń leczniczych i rehabilitacyjnych zakładów społecznej służby zdrowia.
3. Uczeń ma obowiązek:
a/ przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, regulaminach wewnętrznych oraz dbania o dobre imię i honor szkoły,
b/ systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
c/ przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
d/odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
e/ dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
f/ uczestniczenia w szkolnych uroczystościach, poznania tradycji szkoły i jej wzbogacenia,
4. Nagrody i kary
nagrody i wyróżnienia mogą być przyznawane uczniom lub zespołom uczniowskim za:
rzetelną naukę,
wzorową frekwencję,
pracę społeczną,
wysokie miejsca w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych i inne osiągnięcia
Rodzaje nagród:
pochwała wychowawcy wobec klasy,
pochwała dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
list pochwalny do rodziców,
nagroda rzeczowa,
Kary stosowane są wobec uczniów za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkoły i regulaminów wewnętrznych.
A/ Rodzaje kar:
upomnienie wychowawcy klasy
nagana dyrektora szkoły
nagana dyrektora szkoły udzielona publicznie wobec uczniów
przeniesienie do równoległej klasy w szkole
przeniesienie do innej szkoły
skreślenie z listy uczniów przez dyrektora na podstawie uchwały rady pedagogicznej
B/ Szkoła informuje rodziców ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowanie wobec niego kary.
C/ Wykonanie kary może być zawieszone na czas próby/ nie dłużej niż pół roku/ jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu uczniowskiego, rady pedagogicznej lub rady rodziców.
D/ Uczeń ma prawo odwoływania się od kary do dyrektora szkoły.
Postanowienia końcowe
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
Tablice i stemple maja u góry nazwę Zasadnicza Szkoła Zawodowa.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący szkołę na mocy odrębnych przepisów
Statut Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Odolanowie
Regulamin rady pedagogicznej ZSZ w Odolanowie
Aneks to statutu ZSZ w Odolanowie
Plan Pracy Rady Pedagogicznej ZSZ w Odolanowie
|