strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Unia Europejska:
Podatki

Podatki

 

      Polska zadeklarowała gotowość przyjęcia i wdrożenia całokształtu prawodawstwa wspólnotowego w zakresie podatków bezpośrednich, bezpośrednich także w zakresie pomocy państwa o charakterze fiskalnym oraz współpracy administracyjnej i wzajemnej pomocy między państwami członkowskimi z dniem uzyskania członkostwa.

      Należy zaznaczyć, że dyrektywy unijne bardzo szczegółowo regulują przepisy związane ze stosowaniem podatków pośrednich (VAT i akcyza), natomiast tylko w niewielkim stopniu regulują zasady opodatkowania podatkami bezpośrednimi (PIT, CIT i podatki majątkowe).

Najważniejszym postanowieniem było zobowiązanie do wprowadzenia 22% stawki VAT jako stawki podstawowej na towary i usługi. Zastosowanie, z chwilą wejścia do UE, 22% stawki VAT na szereg towarów i usług, które do tej pory były obłożone niższą stawką, może spowodować wzrost cen towarów i usług.

 

         Ze względów gospodarczych, społecznych i budżetowych, w trakcie negocjacji Polska zgłosiła szereg postulatów o okresy przejściowe w odniesieniu do stawek podatku VAT i akcyzy na towary we wrażliwych segmentach rynku.

 

W rezultacie Polska uzyskała następujące okresy przejściowe:

  • Okres przejściowy do 31 grudnia 2007 r. na stosowanie zredukowanej stawki VAT w wysokości co najmniej 7% na usługi gastronomiczne
  • Roczny techniczny okres przejściowy na stosowanie zerowej stawki akcyzy na ekokomponenty i zredukowanej na paliwa ekologiczne, umożliwiający stosowanie tej stawki w dłuższym okresie po uzyskaniu członkostwa;
  • Okres przejściowy do 31 grudnia 2008 r. na osiągnięcie minimalnego poziomu akcyzy na papierosy. Polska zobowiązała się do stopniowego przenoszenia stawek podatku akcyzowego na papierosy w latach 2002 – 2008
  • Okres przejściowy do 31 grudnia 2007 r. na stosowanie 0% stawki VAT na niektóre książki i czasopisma specjalistyczne;
  • Okres przejściowy do 31 grudnia 2007 r. na stosowanie obniżonej stawki VAT na niektóre książki i czasopisma specjalistyczne;
  • Okres przejściowy do 31 grudnia 2007 r. na stosowanie obniżonej stawki VAT w wysokości co najmniej 7% na usługi budowlane i remontowe na świadczone w ramach budownictwa socjalnego, socjalnego wyłączeniem materiałów budowlanych oraz na nowe budynki mieszkalne i mieszkania;
  • Okres przejściowy do 30 kwietnia 2008 r. na stosowanie super obniżonej stawki VAT w wysokości co najmniej 3 % na artykuły żywnościowe przeznaczone do konsumpcji przez ludzi i zwierzęta, składniki wykorzystywane zwyczajowo do przygotowywania artykułów żywnościowych, produkty uzupełniające lub zastępujące artykuły żywnościowe oraz dostawę dóbr i usług zwyczajowo wykorzystywanych w produkcji rolnej.

 

         Polska otrzymała także zgodę na stałe stosowanie stawki VAT w wysokości 0% na międzynarodowe przewozy pasażerskie, co odpowiada zwolnieniu od podatku z prawem do odliczeń, przewidzianemu dla tych czynności w regulacjach unijnych.

         Dostosowanie podatku akcyzowego do wymogów unijnych nie będzie wiązało się z poważniejszymi zmianami. Dyrektywy unijne określają jedynie minimalna stawkę, jaka powinna być stosowana, zaś poza omówionym przypadkiem papierosów, pozostałe stawki akcyzy w Polsce są wyższe niż unijne i w związku z tym akcesja nie spowoduje ich wzrostu. Ewentualne obniżki akcyzy do poziomu minimalnej stawki unijnej leżą w gestii władz polskich.

         Uzyskane okresy przejściowe dają czasową ochronę podmiotom działającym we wrażliwych segmentach rynku, jak budownictwo mieszkaniowe, rolnictwo, usługi gastronomiczne i przemysł tytoniowy.

W zakresie podatków bezpośrednich Polska zobowiązała się dostosować do przepisów unijnych reguły opodatkowania fuzji, likwidacji i przekształceń spółek. Realizacja tych postanowień przyczyni się do rozwoju rynku kapitałowego w Polsce i – w wyniku redukcji podatku od podwyższenia kapitału – zwiększenia konkurencyjności polskich podmiotów gospodarczych.

         Dostosowywanie systemu polskiej administracji podatkowej do rozwiązań unijnych przyczyni się do poprawy sprawności aparatu podatkowego, a w konsekwencji do poprawy wskaźnika ściągalności podatków.

 

 
informacje udostępnił:Katarzyna Nowak
data udostępnienia: 2004-11-18 12:00:01
ostatnia modyfikacja: Katarzyna Nowak 2004-12-01 13:22:52 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 148071