REGULAMIN
ORGANIZACYJNY
GMINNO – MIEJSKIEGO
CENTRUM POMOCY
„Wiara – Nadzieja – Miłość”
w Odolanowie
ROZDZIAŁ I
PODSTAWA PRAWNA
& 1.
Gminno – Miejskie Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość” w Odolanowie zwane dalej „Centrum” działa na podstawie:
1/ Ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tj.1996 r. Dz. U. Nr 13,
poz.74, ze zmianami).
2/ Ustawy z dnia 29.1.1990 r. o pomocy społecznej (tj.1998 r. Dz. U. Nr 64,
poz. 414 ze zmianami).
3/ Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 września 2000 r.
w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82, poz.929 ).
4/ Ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz.230 ze zmianami).
5/ Ustawy z dnia 19.08.1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111,
poz.535 ze zmianami).
6/ Ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz.776 ze zmianami).
7/ Ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz.1014
ze zmianami).
8/ Uchwały Nr X/71/99 Rady Gminy i Miasta w Odolanowie z dnia 31.08.1999r.
w sprawie powołania Gminno- Miejskiego Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja
- Miłość” w Odolanowie „zmienionej” uchwałą Nr XVII/21/00 Rady Gminy
i Miasta w Odolanowie z dnia 02.06.2000 r. w sprawie zmiany treści statutu
Gminno – Miejskiego Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość” w
Odolanowie .
9/ Uchwały Nr XVII/22/2000 Rady Gminy i Miasta w Odolanowie z dnia
02.06.2000r.w sprawie odpłatności za usługi rehabilitacyjne i pobyt w Gminno
Miejskim Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość” w Odolanowie .
10/Uchwały Nr XVIII/24/2000 Rady Gminy i Miasta w Odolanowie z dnia
28.07.2000 r. w sprawie powołania świetlicy socjoterapeutycznej .
11/Uchwały Nr XXX/34/2001 Rady Gminy i Miasta w Odolanowie z dnia
10 listopada 2001 w sprawie zmiany treści i ujednolicenia tekstu statutu Gminno
- Miejskiego Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość” w Odolanowie.
ROZDZIAŁ II
POSTANOWIENIA OGÓLNE
&2.
1/ Centrum jest gminną jednostką organizacyjną i jednostką budżetową .
2/ Centrum swoją działalnością obejmuje teren gminy i miasta Odolanów oraz
gminy ościenne .
3/ Siedzibą Centrum jest miasto Odolanów .
4/ Niniejszy Regulamin określa szczegółową organizację i działanie Centrum .
5/ Schemat Organizacyjny Centrum stanowi załącznik .
ROZDZIAŁ III
CELE I ZADANIA
& 3.
Celem działalności Centrum jest rehabilitacja uczestników w taki sposób, aby w okresie pobytu w Centrum mogli samodzielnie funkcjonować w środowisku zamieszkania. Cel ten jest realizowany poprzez organizację specjalistycznych usług dostosowanych do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzeń lub niepełnosprawności w tym:
Przysposobienie do funkcjonowania w społeczeństwie rozumianego jako
nauka podtrzymywania i rozwijania umiejętności niezbędnych w samodzielnym życiu oraz pomoc w rozwiązywaniu spraw, które niesie ze sobą codzienne życie i pełnienie różnych ról społecznych w szczególności
w sprawach związanych z:
1/dbałością o zdrowie i higienę osobistą,
2/spędzanie czasu wolnego,
3/funkcjonowaniem w rodzinie,
4/funkcjonowaniem w grupach w środowisku lokalnym,
5/funkcjonowaniem w instytucjach lokalnych i ponadlokalnych.
Cele te są realizowane poprzez:
prowadzenie treningów grupowych i indywidualnych,
tworzenie grup wsparcia,
tworzenie pracowni specjalistycznych.
Program ochrony zdrowia psychicznego poprzez:
poradnictwo psychologiczne,
wspieranie grup samopomocy,
podtrzymywanie i rozwijanie u chorych umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
organizowanie w środowisku społecznym pomocy ze strony rodziny, innych
osób, grup organizacji społecznych,
uruchomienie poradni psychiatrycznej,
poprawę kondycji psychicznej sprzyjającej niezależności, samodzielności i aktywności.
Rehabilitacja i integracja dzieci i osób niepełnosprawnych realizowana poprzez:
aktywizację społeczności lokalnych oraz podnoszenie świadomości i wrażliwości na integrację społeczną,
objęcie opieką rehabilitacyjną, socjalną i medyczną osób niepełnosprawnych,
utworzenie bazy danych o liczbie i rodzajach schorzeń, potrzebach i oczekiwaniach osób niepełnosprawnych,
realizację rehabilitacji pomocy społecznej na bazie profesjonalnym programów,
edukację rodziców i opiekunów w zakresie podstawowych form rehabilitacji i pracy z dziećmi niepełnosprawnymi,
pobudzenie samorządu lokalnego do aktywizacji działań na rzecz pomocy i rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
aktywizację i pomoc niepełnosprawnym w zakresie zatrudnienia.
Poradnictwo dla pracowników socjalnych, osób bezrobotnych, podopiecznych, rodzin patologicznych, grup społecznych poprzez:
sporządzanie bilansu potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
organizowanie specjalistycznego poradnictwa socjalnego i nadzór nad nim,
organizowanie kształcenia i doskonalenia zawodowego kadr pomocy społecznej,
koordynowanie działań w zakresie integracji ze społeczeństwem osób posiadających status uchodźcy,
prowadzenie pracy socjalnej na rzecz dzieci i rodzin patologicznych,
poradnictwo prawne w zakresie spraw socjalnych, prawnych i możliwości pozyskania pracy, służenia radą i pomocą,
poradnictwo zawodowe, przekwalifikowanie,
uruchomienie pogotowia rodzinnego,
całodobowego telefonu zaufania,
stworzenie Odolanowskiego Domu Pomocy Społecznej o zasięgu
ponadlokalnym dla osób starych,
uruchomienie stołówki przygotowującej posiłki dla dzieci i biednych rodzin,
stworzenie pokoju interwencji kryzysowej.
Realizacja rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii:
współpraca w organizowaniu Dni Trzeźwości,
udział w realizacji tworzenia świetlic abstynenckich, grup samopomocowych i anonimowych alkoholików,
organizowanie spotkań, konferencji i mitingów dotyczących problemów uzależnień,
udział w opracowywaniu programów o zagrożeniu narkomanii dzieci i młodzieży,
współpraca z grupami charytatywnymi działającymi przy parafiach,
utworzenie świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci z problemem alkoholowym.
& 4.
Cel ten realizowany jest poprzez organizacje następujących usług w formie:
1/ Środowiskowego Domu Samopomocy,
2/ Odolanowskiego Domu Pomocy Społecznej,
3/ Świetlicy abstynenckiej,
4/ Pokoju Interwencji Kryzysowej,
5/ Świetlicy Socjoterapeutycznej,
6/ Klubu Pracy.
ROZDZIAŁ IV
ZARZĄDZANIE
& 5.
Centrum kieruje i reprezentuje na zewnątrz Dyrektor.
& 6.
Dyrektora Centrum powołuje i odwołuje Zarząd Gminy i Miasta Odolanów.
Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Centrum jest Burmistrz Gminy i Miasta Odolanów.
& 7.
Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Centrum.
Dyrektor zatrudnia i zwalnia pracowników specjalistycznych, administracji i obsługi.
& 8.
Dyrektor Centrum, działając zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność.
Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Centrum, a szczególności za:
skutki prawne podejmowanych decyzji,
warunki pracy, stan bhp i ppoż.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
wykonywanie uchwał, zarządzeń i wytycznych organów gminy,
zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Centrum,
reprezentowanie Centrum na zewnątrz,
ustalanie zakresu działania komórek organizacyjnych Centrum oraz zadań wynikających z planów,
zatrudnianie, wynagradzanie, awansowanie i zwalnianie pracowników Centrum,
wydawanie zarządzeń, instrukcji i regulaminów zgodnie z zakresem działania,
zabezpieczenie mienia Centrum przed kradzieżą i dewastacją,
dbałość o podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie zawodowe pracowników Centrum.
W czasie nieobecności Dyrektora zadania w zakresie kierowania Centrum wykonuje upoważniony przez niego pracownik.
ROZDZIAŁ V
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
& 9.
W strukturze organizacyjnej Centrum wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne::
1/ Administracja i Obsługa:
stanowisko ds. pracowniczych,
stanowisko sekretarki,
stanowisko sprzątaczki,
stanowisko pracownika gospodarczego,
stanowisko kierowcy.
2/Księgowość:
stanowisko głównego księgowego,
stanowisko kasjera.
3/ Recepcja:
stanowisko obsługi klienta.
4/ Kuchnia:
kucharka – magazynier – intendent,
pomoc kuchenna,
5/ Środowiskowy Dom Samopomocy:
stanowisko specjalisty pracy z rodziną,
stanowisko specjalisty ds. fizjoterapii,
stanowisko pracownika socjalnego,
stanowisko lekarza psychiatry,
stanowisko psychologa,
stanowisko sprzątaczki.
6/ Odolanowski Dom Pomocy Społecznej:
stanowisko pielęgniarki,
stanowisko opiekunki - salowej,
stanowisko opiekunki,
stanowisko specjalisty ds. fizjoterapii,
stanowisko pracownika k – o,
stanowisko psychologa,
stanowisko psychiatry,
stanowisko pracownika socjalnego.
stanowisko kapelana.
7/Pokój Interwencji Kryzysowej:
stanowisko pedagoga,
stanowisko psychiatry,
stanowisko pielęgniarki,
stanowisko opiekunki.
8/ Świetlica socjoterapeutyczna :
stanowisko specjalisty ds. socjoterapeutycznych.
9/ Świetlica abstynencka:
stanowisko terapeuty,
stanowisko psychologa,
stanowisko psychiatry,
stanowisko prawnika.
10/ Klub Pracy:
stanowisko lidera pracy,
stanowisko pedagoga zawodowego,
stanowisko psychologa.
11/ Samodzielne stanowisko pracy:
radca prawny.
12/ Główny Specjalista Profilaktyki Medycznej
& 10.
Komórkami organizacyjnymi kieruje bezpośrednio Dyrektor Centrum za wyjątkiem Księgowości, którą kieruje Główny Księgowy oraz Administracji i Obsługi, którą kieruje pracownik kadr.
Kierowanie komórkami organizacyjnymi polega na:
organizowaniu pracy,
określaniu zakresu czynności dla poszczególnych pracowników,
nadzorowaniu realizacji zadań,
terminowym i prawidłowym wykonywaniu zadań i poleceń służbowych,
nadzorowaniu przestrzegania przez podległych pracowników dyscypliny pracy.
Zakres działań Głównego Księgowego określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ VI
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA KOMÓREK
ORGANIZACYJNYCH /KOMPETENCJE/
& 11.
Do zakresu działania administracji należy:
prowadzenie spraw kadrowych,
prowadzenie spraw organizacyjnych, w tym remonty i inwestycje,
obsługa gospodarczo – techniczna,
dokonywanie zakupów, prowadzenie spraw z zakresu o zamówieniach publicznych,
obsługa sekretariatu,
wykonywanie czynności kancelaryjnych,
prowadzenie spraw z zakresu bhp i ppoż.,
dbałość o czystość, ład i porządek w Centrum oraz zabezpieczenie mienia.
Do zakresu działania Księgowości należy:
prowadzenie gospodarki finansowej,
prowadzenie obsługi finansowej,
sporządzanie planów finansowych, sprawozdawczości i rozliczeń,
nadzór nad wydatkowaniem środków,
prowadzenie ksiąg rachunkowych,
prowadzenie analityki wydatków i kosztów,
prowadzenie dokumentacji dotyczącej wynagrodzeń.
Do zakresu działania Recepcji należy:
przyjmowanie interesantów zgłaszających się do Centrum,
udzielanie interesantom wyczerpujących informacji w sprawach z którymi się zgłaszają,
kierowanie interesantów do właściwych komórek organizacyjnych Centrum,
obsługa centrali telefonicznej, faksu i kserokopiarki.
Do zakresu działania Kuchni należy:
przestrzeganie i przetwarzanie zgodnie z technologią produktów spożywczych,
dokonywanie zakupów artykułów spożywczych i wyposażenia kuchennego,
układanie jadłospisów,
sporządzanie posiłków i ich wydawanie,
utrzymywanie w czystości pomieszczeń i naczyń kuchennych,
wykonywanie wszystkich prac wynikających z planu zajęć kuchni,
przestrzeganie odpowiedniego, higienicznego wyglądu i stroju podczas pracy,
odpowiednie przechowywanie odpadów,
poddawanie się okresowym badaniom lekarskim.
Do zakresu działania Środowiskowego Domu Samopomocy należy:
zorganizowanie i zapewnienie pobytu dziennego osobom upośledzonym umysłowo,
prowadzenie rehabilitacji społecznej w zakresie wyrabiania zaradności osobistej, pobudzania zainteresowań umiejętności dbania o higienę osobistą, zaspakajania podstawowych potrzeb, nauki czynności życia codziennego,
prowadzenie zabiegów, ćwiczeń usprawniających zgodnie z opracowanymi metodami postępowania i programem rehabilitacji,
tworzenie programów zajęć warsztatowych, prawidłowe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji (karta terapii zajęciowej ),
systematyczne i planowe prowadzenie terapii zajęciowej zgodnie z ustalonym harmonogramem i programem rehabilitacji,
wyposażenie pracowni terapii zajęciowej,
prowadzenie dokumentacji ŚDS,
opracowywanie miesięcznych planów pracy,
terminowe wykonywanie zadań, sprawozdań, podsumowań zgodnie z obowiązującymi terminami,
organizowanie i prowadzenie działalności socjalnej, kulturalnej i oświatowej,
bieżąca współpraca z Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Odolanowie i innymi instytucjami pomocy społecznej,
bezpośredni kontakt ze środowiskiem w celu rozpoznania potrzeb i nabór uczestników do ŚDS.
Do zakresu działania Odolanowskiego Domu Pomocy Społecznej należy:
1/zapewnienie całodobowej opieki oraz zaspokajanie potrzeb bytowych,
opiekuńczych, wspomagających zgodnie ze standardem usług.
a) potrzeby bytowe zapewniając:
miejsce zamieszkania,
wyżywienie,
odzież i obuwie,
utrzymanie czystości.
b) usługi opiekuńcze polegające na:
udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
pielęgnacji,
niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
c) usługi wspomagające polegające na:
umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
umożliwieniu realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych,
zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
stymulowaniu nawiązania, utrzymania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mający charakter terapeutyczny,
zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
pokryciu w miarę możliwości mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art.27, ust.5 ustawy o pomocy społecznej,
zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
sprawnym załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców.
2/zapewnienie w szczególności: wolności, intymności, godności i poczucia
bezpieczeństwa oraz uwzględnienie stopnia fizycznej i psychicznej
sprawności.
Do zakresu działania Pokoju Interwencji Kryzysowej należy:
świadczenie usług psychologicznych,
świadczenie usług prawnych,
świadczenie usług hotelowych, łącznie z wyżywieniem osobom będącym ofiarami patologii, klęski żywiołowej lub ekologicznej z zachowaniem zasad określonych przez Radę Gminy i Miasta w Odolanowie i Dyrektora GM Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość”.
Do zakresu działania Świetlicy Socjoterapeutycznej należy:
zapewnienie lokalu, w którym prowadzone będą zajęcia terapeutyczne z dziećmi i młodzieżą z rodzin dotkniętych alkoholizmem i przemocą domową,
prowadzenie zgodnie z potrzebami zajęć terapeutycznych przez psychologa,
mających na celu łagodzenie niedostatków wychowawczych w rodzinie i eliminowanie zaburzeń zachowania,
prowadzenie badań i zajęć przez pedagoga,
zapewnienie opieki po zajęciach szkolnych,
zapewnienie pomocy w odrabianiu lekcji,
organizowanie opieki i zajęć w okresie ferii zimowych i wakacji,
organizowanie zajęć otwartych dla dzieci i młodzieży nie będących wychowankami świetlicy,
organizowanie profilaktycznych spotkań edukacyjnych i imprez środowiskowych dla społeczności lokalnej.
Do zakresu działania Świetlicy Abstynenckiej należy:
zapewnienie lokalu służącego prowadzeniu świetlicy,
zorganizowanie przy pomocy uczestników odpowiednich zajęć terapeutycznych, pogadanek, gier towarzyskich i innych form rozrywki, turystyki itp.
zorganizowanie pomocy prawnej dla abstynentów, a także rodzin alkoholików.
Do zakresu działania Klubu Pracy należy:
udzielanie pomocy w znalezieniu pracy,
niesienie pomocy psychologicznej osobom dotkniętym brakiem pracy lub brakiem pracy zgodnej z posiadanymi kwalifikacjami.
Do zakresu działania Radcy Prawnego należy obsługa prawna Centrum.
Do zakresu działania Głównego Specjalisty Profilaktyki Medycznej należy
obsługa medyczna Centrum.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY PODPISYWANIA PISM
& 12.
Dyrektor podpisuje:
pisma wynikające z jego kompetencji,
zarządzenia wewnętrzne i regulaminy,
odpowiedzi na skargi i wnioski,
umowy o pracę i cywilnoprawne.
Dyrektor może upoważnić pracowników do podpisywania pism w jego imieniu, z wyjątkiem umów.
Upoważnienia, o których mowa w ust.2, udzielane są pisemnie i określają sprawy, których ono dotyczy.
Pisma przygotowane do podpisu winny być parafowane przez pracownika przygotowującego.
ROZDZIAŁ VIII
GOSPODARKA FINANSOWA
& 13.
Majątek Centrum stanowi własność Gminy i Miasta Odolanów i może być wykorzystywany jedynie dla potrzeb związanych z działalnością Centrum.
Centrum jest finansowane z budżetu gminy, dochodów własnych oraz innych źródeł.
Podstawę działalności finansowej Centrum stanowi roczny plan finansowy dochodów i wydatków budżetowych zatwierdzony przez Dyrektora Centrum.
Centrum gospodaruje samodzielnie, w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami gospodarności i efektywności ich wykorzystania.
Centrum może, w granicach obowiązujących przepisów, pobierać opłaty za swoje usługi, a wpływy przeznaczać na cele statutowe.
& 14.
Do dokonywania czynności prawnych, składania oświadczeń woli w imieniu Centrum upoważniony jest Dyrektor na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Gminy i Miasta Odolanów.
ROZDZIAŁ IX
ORGANIZACJA PRACY
& 15.
Czas pracy w Centrum wynosi 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo dla pracowników, a dla osób niepełnosprawnych 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo.
Szczegółowy rozkład czasu pracy oraz zasady organizacji pracy zawiera Regulamin Pracy.
Dyrektor przyjmuje interesantów w sprawie skarg i wniosków w każdy poniedziałek od godz.13,00 do godz. 15,00.
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
& 16.
Pracownik kadr zobowiązany jest do zapoznania każdego nowo przyjętego pracownika z Regulaminem Pracy oraz innymi przepisami organizacyjnymi obowiązującymi w Centrum.
Zmiany w regulaminie organizacyjnym wprowadzić może Dyrektor Centrum zgodnie z przepisami w tym zakresie.
Regulamin wchodzi w życie w terminie określonym w zarządzeniu wewnętrznym. |