strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Jednostki organizacyjne:
Gminno Miejskie Centrum Pomocy \"Wiara-Nadzieja-Miłość\"

REGULAMIN

ORGANIZACYJNY

GMINNO – MIEJSKIEGO

CENTRUM POMOCY

„Wiara – Nadzieja – Miłość”

 w Odolanowie

 

ROZDZIAŁ I

 PODSTAWA PRAWNA

 

& 1.

Gminno – Miejskie Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość” w Odolanowie zwane dalej „Centrum” działa na podstawie:

 

1/ Ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tj.1996 r. Dz. U. Nr 13,

     poz.74, ze zmianami).

2/ Ustawy z dnia 29.1.1990 r. o pomocy społecznej (tj.1998 r. Dz. U. Nr 64,

     poz. 414 ze zmianami).

3/  Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 września 2000 r.

     w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 82, poz.929 ).

4/  Ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

     alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz.230 ze zmianami).

5/ Ustawy z dnia 19.08.1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111,

     poz.535 ze zmianami).

6/ Ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz

     zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz.776 ze zmianami).

7/ Ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz.1014

     ze zmianami).

8/ Uchwały Nr X/71/99 Rady Gminy i Miasta w Odolanowie z dnia 31.08.1999r.

     w sprawie powołania Gminno- Miejskiego Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja

     - Miłość” w Odolanowie „zmienionej” uchwałą Nr XVII/21/00 Rady Gminy

     i Miasta w Odolanowie z dnia 02.06.2000 r. w sprawie zmiany treści statutu

     Gminno – Miejskiego Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość” w    

     Odolanowie .

9/  Uchwały Nr XVII/22/2000 Rady Gminy i Miasta w Odolanowie z dnia

      02.06.2000r.w sprawie odpłatności za usługi rehabilitacyjne i pobyt w Gminno

Miejskim Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość” w Odolanowie .

10/Uchwały Nr XVIII/24/2000 Rady Gminy i Miasta w Odolanowie z dnia

      28.07.2000 r. w sprawie powołania świetlicy socjoterapeutycznej . 

11/Uchwały Nr XXX/34/2001 Rady Gminy i Miasta w Odolanowie z dnia

      10 listopada 2001 w sprawie zmiany treści i ujednolicenia tekstu statutu Gminno

       - Miejskiego Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość” w Odolanowie.

 

 

 

ROZDZIAŁ  II

 

POSTANOWIENIA  OGÓLNE

 

&2.

1/ Centrum jest gminną jednostką organizacyjną i jednostką budżetową .

 

2/ Centrum swoją działalnością obejmuje teren gminy i miasta Odolanów oraz

     gminy ościenne .

 

3/ Siedzibą Centrum jest miasto Odolanów .

 

4/ Niniejszy Regulamin określa szczegółową organizację i działanie Centrum .

 

5/ Schemat Organizacyjny Centrum stanowi załącznik .

 

                                               ROZDZIAŁ  III

 

                                            CELE  I  ZADANIA

 

                                                        & 3.

 

Celem działalności Centrum jest rehabilitacja uczestników w taki sposób, aby w okresie pobytu w Centrum mogli samodzielnie funkcjonować w środowisku zamieszkania. Cel ten jest realizowany poprzez organizację specjalistycznych usług dostosowanych do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzeń lub niepełnosprawności w tym:

 

Przysposobienie do funkcjonowania w społeczeństwie rozumianego jako

nauka podtrzymywania i rozwijania umiejętności niezbędnych w samodzielnym życiu oraz pomoc w rozwiązywaniu spraw, które niesie ze sobą codzienne życie i pełnienie różnych ról społecznych w szczególności

w sprawach związanych z:

1/dbałością o zdrowie i higienę osobistą,

2/spędzanie czasu wolnego,

3/funkcjonowaniem w rodzinie,

4/funkcjonowaniem w grupach w środowisku lokalnym,

5/funkcjonowaniem w instytucjach lokalnych i ponadlokalnych.

Cele te są realizowane poprzez:

prowadzenie treningów grupowych i indywidualnych,

tworzenie grup wsparcia,

tworzenie pracowni specjalistycznych.

 

 

Program ochrony zdrowia psychicznego poprzez:

 

poradnictwo psychologiczne,

wspieranie grup samopomocy,

podtrzymywanie i rozwijanie u chorych umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,

organizowanie w środowisku społecznym pomocy ze strony rodziny, innych

osób, grup organizacji społecznych,

uruchomienie poradni psychiatrycznej,

poprawę kondycji psychicznej sprzyjającej niezależności, samodzielności i aktywności.

 

Rehabilitacja i integracja dzieci i osób niepełnosprawnych realizowana poprzez:

 

aktywizację społeczności lokalnych oraz podnoszenie świadomości i wrażliwości na integrację społeczną,

objęcie opieką rehabilitacyjną, socjalną i medyczną osób niepełnosprawnych,

utworzenie bazy danych o liczbie i rodzajach schorzeń, potrzebach i oczekiwaniach osób niepełnosprawnych,

realizację rehabilitacji pomocy społecznej na bazie profesjonalnym programów,

edukację rodziców i opiekunów w zakresie podstawowych form rehabilitacji i pracy z dziećmi niepełnosprawnymi,

pobudzenie samorządu lokalnego do aktywizacji działań na rzecz pomocy i rehabilitacji osób niepełnosprawnych,

aktywizację i pomoc niepełnosprawnym w zakresie zatrudnienia.

 

Poradnictwo dla pracowników socjalnych, osób bezrobotnych, podopiecznych, rodzin patologicznych, grup społecznych poprzez:

 

sporządzanie bilansu potrzeb w zakresie pomocy społecznej,

organizowanie specjalistycznego poradnictwa socjalnego i nadzór nad nim,

organizowanie kształcenia i doskonalenia zawodowego kadr pomocy społecznej,

koordynowanie działań w zakresie integracji ze społeczeństwem osób posiadających status uchodźcy,

prowadzenie pracy socjalnej na rzecz dzieci i rodzin patologicznych,

poradnictwo prawne w zakresie spraw socjalnych, prawnych i możliwości pozyskania pracy, służenia radą i pomocą,

poradnictwo zawodowe, przekwalifikowanie,

uruchomienie pogotowia rodzinnego,

całodobowego telefonu zaufania,

stworzenie  Odolanowskiego Domu Pomocy Społecznej o zasięgu

ponadlokalnym dla osób starych,

uruchomienie stołówki przygotowującej posiłki dla dzieci i biednych rodzin,

stworzenie pokoju interwencji kryzysowej.

 

Realizacja rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii:

 

współpraca w organizowaniu Dni Trzeźwości,

udział w realizacji tworzenia świetlic abstynenckich, grup samopomocowych i anonimowych alkoholików,

organizowanie spotkań, konferencji i mitingów dotyczących problemów uzależnień,

udział w opracowywaniu programów o zagrożeniu narkomanii dzieci i młodzieży,

współpraca z grupami charytatywnymi działającymi przy parafiach,

utworzenie świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci z problemem alkoholowym.

 

                                                               &  4.

 

Cel ten realizowany jest poprzez organizacje następujących usług w formie:

 

1/ Środowiskowego Domu Samopomocy,

2/ Odolanowskiego Domu Pomocy Społecznej,

3/ Świetlicy abstynenckiej,

4/ Pokoju Interwencji Kryzysowej,

5/ Świetlicy Socjoterapeutycznej,

6/ Klubu Pracy.

 

 

                                                      ROZDZIAŁ IV

    

                                                ZARZĄDZANIE

                                                       

                                                         &   5.

 

Centrum kieruje i reprezentuje na zewnątrz Dyrektor.

 

 

                                                         & 6.

 

Dyrektora Centrum powołuje i odwołuje Zarząd Gminy i Miasta Odolanów.

 

Zwierzchnikiem służbowym  Dyrektora Centrum jest Burmistrz Gminy i Miasta Odolanów.        

                                                               & 7.

 

Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Centrum.

 

Dyrektor zatrudnia i zwalnia pracowników specjalistycznych, administracji i obsługi.

 

                                                          & 8.

Dyrektor Centrum, działając zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność.

Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Centrum, a szczególności za:

skutki prawne podejmowanych decyzji,

warunki pracy, stan bhp i ppoż.

Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:

wykonywanie uchwał, zarządzeń i wytycznych organów gminy,

zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Centrum,

reprezentowanie Centrum na zewnątrz,

ustalanie zakresu działania komórek organizacyjnych Centrum oraz zadań wynikających z planów,

zatrudnianie, wynagradzanie, awansowanie i zwalnianie pracowników Centrum,

wydawanie zarządzeń, instrukcji i regulaminów zgodnie z zakresem działania,

zabezpieczenie mienia Centrum przed kradzieżą i dewastacją,

dbałość o podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie zawodowe pracowników Centrum.

 

W czasie nieobecności Dyrektora zadania w zakresie kierowania Centrum wykonuje upoważniony przez niego pracownik.

 

                                            ROZDZIAŁ V

 

                           STRUKTURA ORGANIZACYJNA

 

                                                         & 9.

 

W strukturze organizacyjnej Centrum wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne::

1/ Administracja i Obsługa:

stanowisko ds. pracowniczych,

stanowisko sekretarki,

stanowisko sprzątaczki,

stanowisko pracownika gospodarczego,

stanowisko kierowcy.

 

2/Księgowość:

stanowisko głównego księgowego,

stanowisko kasjera.

 

3/ Recepcja:

stanowisko obsługi klienta.

 

4/ Kuchnia:

kucharka – magazynier – intendent,

pomoc kuchenna,

 

5/ Środowiskowy Dom Samopomocy:

stanowisko specjalisty pracy z rodziną,

stanowisko specjalisty ds. fizjoterapii,

stanowisko pracownika socjalnego,

stanowisko lekarza psychiatry,

stanowisko psychologa,

stanowisko sprzątaczki.

 

6/ Odolanowski Dom Pomocy Społecznej:

stanowisko pielęgniarki,

stanowisko opiekunki - salowej,

stanowisko opiekunki,

stanowisko specjalisty ds. fizjoterapii,

stanowisko pracownika k – o,

stanowisko psychologa,

stanowisko psychiatry,

stanowisko pracownika socjalnego.

stanowisko kapelana.

 

7/Pokój Interwencji Kryzysowej:

stanowisko pedagoga,

stanowisko psychiatry,

stanowisko pielęgniarki,

stanowisko opiekunki.

 

 

8/ Świetlica socjoterapeutyczna :

stanowisko specjalisty ds. socjoterapeutycznych.

 

9/ Świetlica abstynencka:

stanowisko terapeuty,

stanowisko psychologa,

stanowisko psychiatry,

stanowisko prawnika.

 

10/ Klub Pracy:

stanowisko lidera pracy,

stanowisko pedagoga zawodowego,

stanowisko psychologa.

 

11/ Samodzielne stanowisko pracy:

radca prawny.

 

12/ Główny Specjalista Profilaktyki Medycznej

 

                                                    & 10.

 

Komórkami organizacyjnymi kieruje bezpośrednio Dyrektor Centrum za wyjątkiem Księgowości, którą kieruje Główny Księgowy oraz Administracji i Obsługi, którą kieruje pracownik kadr.

 

Kierowanie komórkami organizacyjnymi polega na:

organizowaniu pracy,

określaniu zakresu czynności dla poszczególnych pracowników,

nadzorowaniu realizacji zadań,

terminowym i prawidłowym wykonywaniu zadań i poleceń służbowych,

nadzorowaniu przestrzegania przez podległych pracowników dyscypliny pracy.

 

Zakres działań Głównego Księgowego określają odrębne przepisy.

 

 

                                               ROZDZIAŁ VI

 

                   ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA KOMÓREK  

                        ORGANIZACYJNYCH /KOMPETENCJE/

 

                                                             & 11.

 

Do zakresu działania administracji należy:

prowadzenie spraw kadrowych,

prowadzenie spraw organizacyjnych, w tym remonty i inwestycje,

obsługa gospodarczo – techniczna,

dokonywanie zakupów, prowadzenie spraw z zakresu o zamówieniach publicznych,

obsługa sekretariatu,

wykonywanie czynności kancelaryjnych,

prowadzenie spraw z zakresu bhp i ppoż.,

dbałość o czystość, ład i porządek w Centrum oraz zabezpieczenie mienia.

 

Do zakresu działania Księgowości należy:

prowadzenie gospodarki finansowej,

prowadzenie obsługi finansowej,

sporządzanie planów finansowych, sprawozdawczości i rozliczeń,

nadzór nad wydatkowaniem środków,

prowadzenie ksiąg rachunkowych,

prowadzenie analityki wydatków i kosztów,

 prowadzenie dokumentacji dotyczącej wynagrodzeń.

 

Do zakresu działania Recepcji należy:

przyjmowanie interesantów zgłaszających się do Centrum,

udzielanie interesantom wyczerpujących informacji w sprawach z którymi się zgłaszają,

kierowanie interesantów do właściwych komórek organizacyjnych Centrum,

obsługa centrali telefonicznej, faksu i kserokopiarki.

 

Do zakresu działania Kuchni należy:

przestrzeganie i przetwarzanie zgodnie z technologią produktów spożywczych,

dokonywanie zakupów artykułów spożywczych i wyposażenia kuchennego,

układanie jadłospisów,

sporządzanie posiłków i ich wydawanie,

utrzymywanie w czystości pomieszczeń i naczyń kuchennych,

wykonywanie wszystkich prac wynikających z planu zajęć kuchni,

przestrzeganie odpowiedniego, higienicznego wyglądu i stroju podczas pracy,

odpowiednie przechowywanie odpadów,

poddawanie się okresowym badaniom lekarskim.

 

Do zakresu  działania Środowiskowego Domu Samopomocy należy:

zorganizowanie i zapewnienie pobytu dziennego osobom upośledzonym umysłowo,

prowadzenie rehabilitacji społecznej w zakresie wyrabiania zaradności osobistej, pobudzania zainteresowań umiejętności dbania o higienę osobistą, zaspakajania podstawowych potrzeb, nauki czynności życia codziennego,

prowadzenie zabiegów, ćwiczeń usprawniających zgodnie z opracowanymi metodami postępowania i programem rehabilitacji,

tworzenie programów zajęć warsztatowych, prawidłowe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji (karta terapii zajęciowej ),

systematyczne i planowe prowadzenie terapii zajęciowej zgodnie z ustalonym harmonogramem i programem rehabilitacji,

wyposażenie pracowni terapii zajęciowej,

prowadzenie dokumentacji ŚDS,

opracowywanie miesięcznych planów pracy,

terminowe wykonywanie zadań, sprawozdań, podsumowań zgodnie z obowiązującymi terminami,

organizowanie i prowadzenie działalności socjalnej, kulturalnej i oświatowej,

bieżąca współpraca z Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Odolanowie i innymi instytucjami pomocy społecznej,

bezpośredni kontakt ze środowiskiem w celu rozpoznania potrzeb i nabór uczestników do ŚDS.  

 

Do zakresu działania Odolanowskiego Domu Pomocy Społecznej należy:

 

          1/zapewnienie całodobowej opieki oraz zaspokajanie potrzeb bytowych,     

              opiekuńczych, wspomagających zgodnie ze standardem usług.

    

             a) potrzeby bytowe zapewniając:

miejsce zamieszkania,

wyżywienie,

odzież i obuwie,

utrzymanie czystości.

 

            b) usługi opiekuńcze polegające na:

udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

pielęgnacji,

niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.

 

            c) usługi wspomagające polegające na:

umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,

podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,

umożliwieniu realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych,

zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,

stymulowaniu nawiązania, utrzymania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,

działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,

pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mający charakter terapeutyczny,

zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,

pokryciu w miarę możliwości mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art.27, ust.5 ustawy o pomocy społecznej,   

zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,

sprawnym załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców.  

  

    2/zapewnienie w szczególności: wolności, intymności, godności i poczucia     

        bezpieczeństwa oraz uwzględnienie stopnia fizycznej i psychicznej

        sprawności.

        

Do zakresu działania Pokoju Interwencji Kryzysowej należy:

świadczenie usług psychologicznych,

świadczenie usług prawnych,

świadczenie usług hotelowych, łącznie z wyżywieniem osobom będącym ofiarami patologii, klęski żywiołowej lub ekologicznej z zachowaniem zasad określonych przez Radę Gminy i Miasta w Odolanowie i Dyrektora GM Centrum Pomocy „Wiara – Nadzieja – Miłość”.

 

Do zakresu działania Świetlicy Socjoterapeutycznej należy:

zapewnienie lokalu, w którym prowadzone będą zajęcia terapeutyczne z dziećmi i młodzieżą z rodzin dotkniętych alkoholizmem i przemocą domową,

prowadzenie zgodnie z potrzebami zajęć terapeutycznych przez psychologa,

mających na celu łagodzenie niedostatków wychowawczych w rodzinie i eliminowanie zaburzeń zachowania,

prowadzenie badań i zajęć przez pedagoga,

zapewnienie opieki po zajęciach szkolnych,

zapewnienie pomocy w odrabianiu lekcji,

organizowanie opieki i zajęć w okresie ferii zimowych i wakacji,

organizowanie zajęć otwartych dla dzieci i młodzieży nie będących wychowankami świetlicy,

organizowanie profilaktycznych spotkań edukacyjnych i imprez środowiskowych dla społeczności lokalnej.

 

Do zakresu działania Świetlicy Abstynenckiej należy:

zapewnienie lokalu służącego prowadzeniu świetlicy,

zorganizowanie przy pomocy uczestników odpowiednich zajęć terapeutycznych, pogadanek, gier towarzyskich i innych form rozrywki, turystyki itp.

zorganizowanie pomocy prawnej dla abstynentów, a także rodzin alkoholików.

 

Do zakresu działania Klubu Pracy należy:

udzielanie pomocy w znalezieniu pracy,

niesienie pomocy psychologicznej osobom dotkniętym brakiem pracy lub brakiem pracy zgodnej z posiadanymi kwalifikacjami.

 

Do zakresu działania Radcy Prawnego należy obsługa prawna Centrum.

    

Do zakresu działania Głównego Specjalisty Profilaktyki Medycznej należy

obsługa medyczna Centrum.

 

   

                                                 ROZDZIAŁ VII

 

                                ZASADY PODPISYWANIA PISM

 

                                                          & 12.

 

Dyrektor podpisuje:

pisma wynikające z jego kompetencji,

zarządzenia wewnętrzne i regulaminy,

odpowiedzi na skargi i wnioski,

umowy o pracę i cywilnoprawne.

 

Dyrektor może upoważnić pracowników do podpisywania pism w jego imieniu, z wyjątkiem umów.

Upoważnienia, o których mowa w ust.2, udzielane są pisemnie i określają sprawy, których ono dotyczy.

Pisma przygotowane do podpisu winny być parafowane przez pracownika przygotowującego.

 

 

 

 

 

 

                                                 ROZDZIAŁ VIII

 

                                    GOSPODARKA FINANSOWA

 

                                                        & 13.

 

Majątek Centrum stanowi własność Gminy i Miasta Odolanów i może być wykorzystywany jedynie dla potrzeb związanych z działalnością Centrum.

Centrum jest finansowane z budżetu gminy, dochodów własnych oraz innych źródeł.

Podstawę działalności finansowej Centrum stanowi roczny plan finansowy dochodów i wydatków budżetowych zatwierdzony przez Dyrektora Centrum.

Centrum gospodaruje samodzielnie, w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami gospodarności i efektywności ich wykorzystania.

Centrum może, w granicach obowiązujących przepisów, pobierać opłaty za swoje usługi, a wpływy przeznaczać na cele statutowe.  

 

 

                                                          & 14.

 

Do dokonywania czynności prawnych, składania oświadczeń woli w imieniu Centrum upoważniony jest Dyrektor na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Gminy i Miasta Odolanów.

 

                                                 ROZDZIAŁ IX

 

                                          ORGANIZACJA PRACY

 

                                                          & 15.

 

Czas pracy w Centrum wynosi  8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo dla pracowników, a dla osób niepełnosprawnych 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo.

 

Szczegółowy rozkład czasu pracy oraz zasady organizacji pracy zawiera Regulamin Pracy.

 

Dyrektor przyjmuje interesantów w sprawie skarg i wniosków w każdy poniedziałek od godz.13,00 do godz. 15,00.

 

 

 

 

                              

                                            ROZDZIAŁ X

 

                              POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

                                                     & 16.

 

Pracownik kadr  zobowiązany jest do zapoznania każdego nowo przyjętego pracownika z Regulaminem Pracy oraz innymi przepisami organizacyjnymi obowiązującymi w Centrum.

 

Zmiany w regulaminie organizacyjnym wprowadzić może Dyrektor Centrum zgodnie z przepisami w tym zakresie.

 

Regulamin wchodzi w życie w terminie określonym w zarządzeniu wewnętrznym.

 
informacje udostępnił:Adam Budzik
data udostępnienia: 2006-01-12 08:15:48
ostatnia modyfikacja: Adam Budzik 2006-01-12 08:15:48 »
drukuj wyślij link  

Dokumenty do pobrania:
 Statut Centrum WNM
 Schemat Struktury Organizacyjnej WNM
 Regulamin organizacyjny WNM
wszystkie dokumenty >>
 
 
. .
BIP - liczba wejść: 148071