strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Placówki oświatowe:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Odolanowie

Statut

NAZWA SZKOŁY

 

§ 1.1. Nazwa szkoły:

 

   GIMNAZJUM im. JANA PAWŁA II  w ODOLANOWIE

 

1)      Siedzibą gimnazjum jest budynek położony w Odolanowie przy Al. Jana Pawła II 1.

 

     2. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w brzmieniu:

        „Gimnazjum im. Jana Pawła II w Odolanowie"

 Na pieczęci używana jest nazwa: „ Gimnazjum im. Jana Pawła II w Odolanowie. ,

        na stemplu: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Odolanowie, Al. Jana Pawła II 1

 63-430 Odolanów , telefon 733-16-O5 .

 

INNE INFORMACJE O GIMNAZJUM

 

§ 2.1. Organem prowadzącym gimnazjum jest Rada Gminy i Miasta w Odolanowie

1)      Cykl kształcenia trwa 3 lata

2)      Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę

 

CELE I ZADANIA GIMNAZJUM

 

§ 3.1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty  z dnia

          7 września 1991 r. oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie,                    

          a w szczególności:

1)      Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez:

a)           atrakcyjny i nowatorski proces nauczania,

b)           udział w warsztatach językowych,

2)      Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:

a)           organizowanie spotkań z pracownikami biura pracy, firm marketingowych,

b)           b) poradnictwo psychologiczno- pedagogiczne,

c)           rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,

3)      Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia poprzez:

a)           zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum,

b)           systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,

c)           realizowanie programu wychowawczego gimnazjum stanowiącego załącznik do niniejszego statutu / Zał. Nr 1/

4)      Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:

a)           zorganizowanie zajęć świetlicowych,

b)           system zapomóg i stypendiów

                     c)        prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.

          Zajęcia, o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez   

          Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Ostrowie Wlkp. oraz w miarę posiadanych 

          środków finansowych.

 

                                                                                  - 2 -

                                                                                                                                                                         

5)      Posiada wewnątrzszkolny system oceniania opracowany zgodnie

      z rozporządzeniem MEN z dnia 21 marca 2001 roku / Zał. Nr 2/.

6)      Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

 

ORGANY GIMNAZJUM

 

§ 4.1. Organami gimnazjum są:

 

a)           Dyrektor gimnazjum

b)           Rada Pedagogiczna

c)           Rada Rodziców

d)           Samorząd Uczniowski

 

2. Kompetencje poszczególnych organów funkcjonujących w gimnazjum:

 

Dyrektor gimnazjum:

 

1)      Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą gimnazjum

2)      Sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,

3)      Przewodniczy Radzie Pedagogicznej,

4)      Realizuje uchwały rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym;

      niezgodne  zaś wstrzymuje i powiadamia organ prowadzący,

5)      Powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej,

6)      Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie

      z odrębnymi przepisami,

7)      Przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom gimnazjum,

8)      Dysponuje środkami finansowymi,

9)      Opracowuje arkusz organizacyjny,

10)  Dba o powierzone mienie,

11)  Wydaje polecenia służbowe,

12)  Dokonuje oceny pracy nauczycieli,

13)  Dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczycieli,

14)  Realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy „Karta Nauczyciela",

15)  Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne  w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzanie egzaminu klasyfikacyjnego,

16)   Reprezentuje gimnazjum na zewnątrz,

17)  Tworzy Radę Gimnazjum pierwszej kadencji,

18)   Współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim

19)  Rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami,

20)  Przestrzega postanowień statutu. w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych

              wobec  uczniów,

-         3 - 

 

21)  Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków  określonych odrębnymi przepisami,

22)  Prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami,

23)  Ponosi odpowiedzialność za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły,

24)  Zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym.

 

 

 Rada Pedagogiczna:

 

1)      Zatwierdza plany pracy gimnazjum, .

2)      Zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,

3)      Podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

4)      Podejmuje uchwały w sprawie skierowania ucznia do klas przysposabiających           do zawodu,

5)      Ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,

6)      Występuje z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie           z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,

7)      Deleguje jednego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,

8)      Opiniuje tygodniowy podział godzin,

9)      Opiniuje projekt planu finansowego,

10)  Opiniuje propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału stałych prac i zajęć

11)  Wykonuje kompetencje przewidziane dla rady gimnazjum zgodnie z art. 52.2. ustawy systemie oświaty.

Rada Pedagogiczna Gimnazjum w Odolanowie jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dot. kształcenia, wychowania i opieki.

W skład rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 członków rady, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw, będących przedmiotem posiedzeń rady. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.

 

Rada Rodziców:

 

1)      Rodzice mają prawo do wyłonienia swojej reprezentacji - Rady Rodziców zgodnie       z art.53 i 54 Ustawy o systemie oświaty,

2)      Występuje do rady pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty,

3)      Udziela pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,

4)      Działa na rzecz stałej poprawy bazy,

5)      Pozyskuje środki finansowe w celu wsparcia działalności szkoły,

6)      Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,

7)      Współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego gimnazjum ,

8)      Deleguje jednego przedstawiciela do składu komisji konkursowej na dyrektora gimnazjum,

9)      Opiniuje projekt planu finansowego,    

10)  Opiniuje pracę ocenianych nauczycieli,

 

- 4 -

 

11)  Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej Regulamin, który ustala między innymi:

a)           kadencję, tryb powoływania i odwoływania Rady Rodziców,

b)           organa Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,

c)           tryb podejmowania uchwał,

d)           zasady wydatkowania funduszy,

  Regulamin opracowuje Rada Rodziców. Jest on zatwierdzany przez zebranie ogólne.

 

Samorząd Uczniowski:

 

Opiniuje wewnątrzszkolny system oceniania,

Współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego

Reprezentuje interesy uczniów w zakresie:

a)           oceniania, klasyfikowania i promowania,

b)           form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu zasad zamieszczonych w regulaminie SU.

Przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie

w zakresie  praw uczniów, takich jak:

a)           prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem

         i stawianymi wymaganiami

b)           prawo do organizacji życia szkolnego,

c)           prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

d)           prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz

         rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami        

         organizacyjnymi w porozumieniu  z dyrektorem,

e)           prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,

f)             prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.

Opracowuje Regulamin swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia  społeczności   uczniowskiej. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

 

3.      Sposób rozwiązywania sporów między Organami.

 

1)      zapewnia się każdemu organowi swobodne działanie i podejmowanie decyzji              w granicach swoich kompetencji określonych ustawą, jej aktami wykonawczymi i ich regulaminami.

2)      Dyrektor szkoły w miarę posiadanych kompetencji rozwiązuje sytuacje konfliktowe zgodnie z obowiązującymi przepisami

3)      W sprawach spornych uczeń - nauczyciel ustala się co następuje:

uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego SU za pośrednictwem przewodniczącego klasowego,

przewodniczący SU w uzgodnieniu z nauczycielem - opiekunem przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem samorządu rozstrzyga sporne kwestie

sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do wicedyrektora, którego decyzje są ostateczne.

 

 

 

-         5 –

 

§ 5.1. W gimnazjum dopuszcza się możliwość utworzenia stanowiska wicedyrektora.

1)      Organ prowadzący może wyrazić zgodę na utworzenie stanowiska, o którym mowa wyżej na wniosek dyrektora gimnazjum .

2)      Zakres kompetencji dla wicedyrektora:

a)      zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności,

b)      przygotowuje projekty następujących dokumentów:

-         tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,

-         kalendarz imprez szkolnych,

c)      sprawuje nadzór pedagogiczny nad przedmiotami wymienionymi w zakresie czynności,

                       d) przygotowuje projekty ocen pracy nauczycieli nadzorowanych przedmiotów ,

e)  wnioskuje do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla tych

     nauczycieli, których bezpośrednio nadzoruje,

f)  prowadzi księgi ewidencji uczniów oraz kontroluje spełnianie przez nich

    obowiązku szkolnego,

g) opracowuje materiały analityczne oraz ocenę dot. efektów kształcenia                      

    i    wychowania,

h) wykonuje inne czynności i zadania zlecone przez dyrektora gimnazjum.

 

3)        Dyrektor sporządza zakres czynności, którego przyjęcie potwierdza           

  zainteresowany.

 

 

ORGANIZACJA GIMNAZJUM

 

 

§ 6.1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

 § 7.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący.

 

§ 8.1. Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział. Uczniowie w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla gimnazjum.

 

 

 

 

 

                        - 6 –

 

1)      Liczba uczniów w oddziale integracyjnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

2)      W przypadku gdy u co najmniej 1 ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.

 

§   9.1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych

i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

 

§ 10.1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone

w systemie klasowo-lekcyjnym.

 

1)      Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

2)      Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej   (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

 

§11.1. Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań, kt6re mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych

lub międzyoddziałowych.

 

§ 12.1. Dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia szkoły w normalnym trybie, mogą być tworzone oddziały przysposabiające do pracy.

 

1)      Klasę organizuje dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego w oparciu o odrębne przepisy.

2)      Dyrektor gimnazjum kieruje ucznia do klasy, o której mowa w ust. 1 na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając wynik sprawdzianu osiągnięć edukacyjnych ucznia, opinię lekarską, opinię paradni psychologiczno-pedagogicznej, zgodę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

 

§ 13.1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

 

 2. Do zadań bibliotekarza należy:

1)      opracowanie projektu Regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,

2)      prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,

3)      określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,

                                                           -7 –

 

4)      tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji  z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

5)      organizowanie konkursów czytelniczych,

6)      przedstawianie radzie pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych  klas.

7)      zakup i oprawa książek.

 

            3. Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami

                / prawnymi opiekunami/ oraz innymi bibliotekami:

 

1)      pomoc w wyszukiwaniu informacji na konkursy, apele i akademie,

2)      prowadzenie lekcji bibliotecznych i zajęć realizujących treści edukacji czytelniczej,

3)      współpraca z Biblioteką Publiczną w Odolanowie – wypożyczenia międzybiblioteczne.

 

§ 14. 1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki   związane   z dojazdem do domu,  organizuje się świetlicę szkolną.

 

   2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych.

   Liczba uczniów  w grupie nie powinna przekraczać 25 uczniów.

 

 § 15.1. Dla realizacji celów statutowych gimnazjum posiada następującą bazę:

 

  1) sale dydaktyczne, które umożliwiają naukę na jedną zmianę,

  2) jedną salę gimnastyczną wraz z zapleczem,

                3) siłownię,

  4) pomieszczenia biblioteczne i świetlicowe,

  5) sekretariat,

  6) gabinety dla dyrektora i wicedyrektora,

  7) pokój nauczycielski,

  8)  gabinet pedagoga szkolnego.

 

 

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM

 

  § 16.1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.

 

       2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. l. 

           określają odrębne przepisy.

 

       3. W gimnazjum tworzy się następujące stanowiska obsługi:

 

1) sprzątaczki,

2) konserwator,

3) woźny,

4) pracownicy sezonowi.

                                                   - 8 -

 

    4.  Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor.     

         Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.

 

          5. Obsługę finansową zapewnia organ prowadzący.

 

          6. Dla sprawnego zarządzania placówką można utworzyć stanowisko sekretarza szkoły, dla   

              którego zakres czynności opracowuje dyrektor.

 

§  17.1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest 

          odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.

 

   2. Do obowiązków nauczyciela należy:

1)      kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,

2)      uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,

3)      przestrzegać zapisów statutowych,

4)      zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,

5)      drobne usterki zgłaszać dyrektorowi ,

6)      w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów,

7)      w salach gimnastycznych i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego sprzętu,

8)      na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,

9)       pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,

10)   przygotowywać się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,

11)   dbać o poprawność językową uczniów,

12)   stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,

13)   podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,

14)   służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,

15)   wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt,

16)   aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach rad pedagogicznych,

17)   stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,

18)   wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych

       form   oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych.

19)  wszyscy nauczyciele o stażu pracy 0 –2 lat mają obowiązek pisania konspektów

lekcyjnych do wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Każdy nauczyciel przedstawia konspekty z tygodniowym wyprzedzeniem swojemu opiekunowi stażu, a raz w miesiącu dostarcza konspekty zastępcy dyrektora,

20)  opiekunowie stażu zobowiązani są do systematycznego hospitowania zajęć

      prowadzonych przez stażystę. Natomiast stażysta uczestniczy regularnie w wybranych 

      zajęciach prowadzonych przez jego opiekuna,

21)  każdy nauczyciel zobowiązany jest do przeprowadzania lekcji hospitowanych przez 

dyrektora ( lub  zastępcę dyrektora) szkoły po uprzednim uzgodnieniu z nim terminu.

 

 

 

 

                            - 9 –

 

 §  18.1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy  

              przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas  mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.

 

2.      Pracą zespołu może kierować powołany przez dyrektora gimnazjum kierownik zespołu.

3.      Do zadań zespołu m. in. należy:

1) wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,

      2) opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania

          osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,

      3) opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania,

      4) organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.

      5) organizowanie lekcji koleżeńskich dla danego zespołu przedmiotowego.

 

§ 19. 1. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z 

             nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą".

 

1.  Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest,

             by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres nauczania

        w gimnazjum.

 

2.      Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor . Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy ( oddziału) do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy gimnazjum, chyba że:

                Rada Rodziców złoży uzasadniony wniosek do dyrektora szkoły o zmianę 

                wychowawcy  lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.

 

§  20. 1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami    

              gimnazjum, a w szczególności:

 

  1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,

  2) przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,

  3) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów

 przez wychowanka.

 

        2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1 winien:

 

    1) zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,

    2) opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy 

        uwzględniający wychowanie prorodzinne,

    3) utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu

        koordynacji oddziaływań wychowawczych,

    4) współpracować z rodzicami, włączając ich da rozwiązywania problemów

        wychowawczych,

    5) współpracować z pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno-

         Pedagogiczną ,

    6) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,

- 10 –

 

    7) dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,

    8) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu 

         itd.,

    9) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji

        i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,

 10) utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu

       w nauce i zachowaniu się ucznia,

 11) powiadamiać o przewidywanym dla ucznia  rocznym stopniu niedostatecznym

        z zajęć edukacyjnych i nieodpowiednim zachowaniu na miesiąc przed zakończeniem 

        roku szkolnego,

                12) na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia

        o przewidywanych dla niego stopniach okresowych/rocznych,

      13) uczestniczyć w zebraniach z rodzicami.

 

          3. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy  

                dydaktyczno--wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

 

 4. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej

    i metodycznej  ze strony: Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej i pedagoga 

    szkolnego.

 

 

 UCZNIOWIE GIMNAZJUM

 

 

§ 21.1. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie w zasadzie w wieku od 13 do 16 lat. Podlegają

            oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.

 

2. Dyrektor gimnazjum przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony

      dla szkoły obwód. Warunkiem przyjęcia jest świadectwo ukończenia szkoły

      podstawowej  oraz potwierdzenie zameldowania ucznia na danym terenie.

 

  3. Dyrektor gimnazjum może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki  

      organizacyjne na to pozwalają.

 

  4. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mogą przenieść dziecko do innego 

      gimnazjum.

 

        5. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno-pedagogicznej  

            dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.

 

§ 22.1. Uczeń gimnazjum ma prawo do:

 

1)      informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,

2)      posiadania pełnej wiedzy na temat wewnątrzszkolnego systemu oceniania

z przedmiotów i z zachowania,

                              - 11-   

 

3)      korzystania z zasad określających sprawdzanie wiedzy i umiejętności,

4)      tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,

5)      poszanowania swej godności,

6)      rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

7)      swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego

osób trzecich,

8)      korzystania z pomocy doraźnej,

9)      życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

10)  nietykalności osobistej,

11)  bezpiecznych warunków pobytu w szkole,

12)  korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem

 i w myśl obowiązujących regulaminów,

13) korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z regulaminem w sprawie

      stypendiów szkolnych,

14)  reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.

 

   2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:

 

1)      systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,

2)      dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

3)      zmieniać obuwie przy wejściu do szkoły,

4)      wystrzegać się szkodliwych nałogów,

5)      naprawiać wyrządzone przez siebie szkody materialne,

6)      przestrzegać zasad kultury współżycia,

7)      dbać o honor i tradycję gimnazjum,

8)      podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego,

9)      zachowania w sprawach spornych trybu określonego w § 4ust.3pkt3 o ile brak możliwości polubownego rozwiązania problemu,

10)  okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły

      i ludziom  starszym poprzez społecznie akceptowane formy,

11)  noszenie identyfikatora,

12)  pisemnego zwolnienia z zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

    3.  Uczeń gimnazjum może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:

 

1)      rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,

2)      wzorową postawę,

3)      wybitne osiągnięcia,

4)      dzielność i odwagę.

 

     4.  Nagrody przyznaje dyrektor gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, samorządu

          uczniowskiego, rady rodziców; po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

 

 

 

                                                                 - 12 -

 

  5. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów klas I - III gimnazjum:

 

1)      pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,

2)      pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,

3)      dyplom,

4)      nagrody rzeczowe,

5)      wpis do „Złotej Księgi".

 

           6. Nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez Radę Rodziców gimnazjum.

 

           7. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami .

 

        8. Ustala się następujące rodzaje kar:

 

1)      upomnienie wychowawcy wobec klasy,

2)      upomnienie dyrektora,

3)      upomnienie dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,

4)      pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,

5)      zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,

6)      przeniesienie ucznia do równoległego oddziału bądź klasy tej szkoły.

 

9.      Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem SU,

      wychowawcy lub rodziców do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni.

 

 

 

10.  Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor gimnazjum może wystąpić

      do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum,

      gdy ten:

 

1)      umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,

2)      dopuszcza się kradzieży,

3)      wchodzi w kolizję z prawem,

4)      demoralizuje innych uczniów,

5)      permanentnie narusza postanowienia statutu gimnazjum.

 

11.  Uczeń gimnazjum może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym

      przeniesieniem ucznia do innego gimnazjum po wcześniejszym uzyskaniu zgody

      jego dyrektora.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     - 13 -

 

 

 

   POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 

§ 23.1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

      2. Regulaminy określające działalność organów gimnazjum jak też wynikające z celów

          i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również

          z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświatowym.

 

§ 24.1. Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

 

§ 25.1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

     2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ

         prowadzący na mocy odrębnych przepisów.

 

§ 26.1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie gimnazjum jest

            Rada  Pedagogiczna.

 

§ 27.1. Traci moc statut szkoły zatwierdzony mocą uchwały Rady Gminy i Miasta w Odolanowie    

            z dnia 03.03.1999 r.

 

§ 28.1. Statut wchodzi w życie z dniem 15.01.2002 r.

 

 
informacje udostępnił:Adam Budzik
data udostępnienia: 2006-01-12 08:15:00
ostatnia modyfikacja: Adam Budzik 2006-01-12 08:15:00 »
drukuj wyślij link  

Dokumenty do pobrania:
 Zmiana do statutu Gimnazjum im. J.P.II w Odolanowie
 Statut Gimnazjum im. J.P.II w Odolanowie
wszystkie dokumenty >>
 
 
. .
BIP - liczba wejść: 148071