OKOLICZNOŚCI ZAMELDOWANIA I WYMELDOWANIA
- Wymeldowanie z pobytu stałego
- Wymeldowanie z pobytu stałego w drodze decyzji administracyjnej
- Zameldowanie na pobyt czasowy cudzoziemców
- Zameldowanie na pobyt czasowy (powyżej 2 miesięcy)
- Zameldowanie na pobyt stały
Ad. 1. Wymeldowanie z pobytu stałego
Wymagane dokumenty:
- Dokument stwierdzający tożsamość (dowód osobisty),
- Książeczka wojskowa,
- Wypełniony formularz zgłoszenia wymeldowania z pobytu stałego,
Opłaty
Czynności związane z wymeldowaniem nie podlegają opłatom.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Gminy i Miasta Odolanów – pok. nr. 14 – Ewidencja Ludności
Termin i sposób załatwienia sprawy:
- w przypadku przedłożenia wszystkich wymaganych dokumentów oraz poprawnym wypełnieniu formularza zgłoszenia wymeldowania z pobytu stałego czynność wymeldowania dokonywana jest bezzwłocznie.
- w wyniku dokonania wymeldowania interesant otrzymuje wydruk komputerowy w postaci poświadczenia wymeldowania z pobytu stałego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960).
Ad. 2. Wymeldowanie z pobytu stałego w drodze decyzji administracyjnej
Wymagane dokumenty:
- Umotywowane podanie o wymeldowanie skierowane do Burmistrza Gminy i Miasta Odolanów
- Kserokopia lub odpis dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do lokalu zamieszkałego przez osobę, w stosunku do której prowadzone jest postępowanie o wymeldowanie ( umowa najmu, akt notarialny, umowa o przydziale lokalu ).
Opłaty
Czynności postępowania nie podlegają opłatom o charakterze publiczno prawnym.
Miejsce złożenia dokumentów:
-bezpośrednio w sekretariacie Urzędu Gminy i Miasta Odolanów
- w toku postępowania wymagane dokumenty można składać bezpośrednio prowadzącemu postępowanie – pok. nr. 14 – Ewidencja Ludności
Termin i sposób załatwienia sprawy
- postępowanie o wymeldowanie w drodze administracyjnej prowadzone jest zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego
(tj. Dz.U. z 2000r.Nr 98, poz. 1071),
- termin obligatoryjny do załatwienia sprawy – ok. 2 miesięcy,
- miesięcy wyniku przeprowadzonego postępowania organ wydaje decyzję administracyjną, która w zależności od ustalonych okoliczności sprawy przybiera postać:
- decyzji administracyjnej o wymeldowaniu,
- decyzji administracyjnej o braku podstaw do wymeldowania,
- decyzji administracyjnej o umorzeniu postępowania,
- decyzji administracyjnej zawieszającej postępowanie ( wydana w sytuacji, gdy rozstrzygnięcie sprawy jest uzależnione od wcześniejszego wyjaśnienia istotnej w sprawi okoliczności przez sąd powszechny lub inny organ.
Tryb odwoławczy
Od decyzji wydanej przez organ I instancji (decyzji Burmistrza Gminy i Miasta Odolanów) przysługuje pisemne odwołanie do organu II instancji (Wojewoda Wielkopolski) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi:
W toku prowadzonego postępowania organ administracji kompletuje materiał dowodowy
w postaci, zeznań świadków, wyjaśnień stron, postępowania, informacji Policji oraz innych urzędów i instytucji w celu ustalenia stanu faktycznego będącego podstawą do wydania decyzji w sprawie.
Z podaniem o wymeldowanie występuje osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu
( właściciel, najemca, wynajmujący) z którego ma nastąpić wymeldowanie.
Podstawa prawna:
Art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2001r. Nr 87, poz.960).
Ad. 3. Zameldowanie na pobyt czasowy cudzoziemców
Wymagane dokumenty:
- Aktualny raport, karta pobytu stałego lub czasowego,
- Wypełniony formularz zgłoszeniowy pobytu czasowego cudzoziemca,
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie, ujawniający osobę uprawnioną do wyrażenia zgody na zameldowanie.
Opłaty:
Czynności związane z zameldowaniem na pobyt czasowy cudzoziemców nie podlegają opłatom.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy i Miasta Odolanów – pok. nr. 14 – Ewidencja Ludności
Termin i sposób załatwienia sprawy:
- w przypadku przedłożenia wszystkich wymaganych dokumentów oraz wypełnieniu formularza zgłoszenia pobytu czasowego czynność zameldowania dokonywana jest bezzwłocznie,
- w wyniku dokonania czynności meldunkowej cudzoziemiec otrzymuje potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy cudzoziemca.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(Dz.U. z 20001 r. Nr 87, poz. 960).
Ad. 4. Zameldowanie na pobyt czasowy (powyżej 2 miesięcy)
Wymagane dokumenty:
- Dokument stwierdzający tożsamość (dowód osobisty),
- Książeczka wojskowa,
- Wypełniony formularz zgłoszenia pobytu czasowego,
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie (akt notarialny, umowa najmu, decyzja o przydziale kwatery stałej) ujawniający osobę uprawnioną do potwierdzenia zgody na zameldowanie (właściciel, najemca, wynajmujący).
Opłaty:
Czynności związane z zameldowaniem na pobyt czasowy nie podlegają opłatom.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy i Miasta Odolanów – pok. nr. 14 – Ewidencja Ludności
Termin i sposób załatwienia sprawy:
- w wypadku przedłożenia wszystkich wymaganych dokumentów oraz poprawnym wypełnieniu formularza zgłoszenia pobytu czasowego czynność zameldowania dokonywana jest bezzwłocznie.
- w wyniku dokonania czynności meldunkowej interesant otrzymuje komputerowy wydruk
w postaci poświadczenia zameldowania na pobyt czasowy powyżej 2 miesięcy.
Tryb odwoławczy
Od decyzji wydanej przez Burmistrza Gminy i Miasta Odolanów przysługuje odwołanie
do Wojewody Wielkopolskiego Wielkopolskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia stronie decyzji administracyjnej.
Uwagi:
- W przypadku upływu terminu zameldowania na pobyt czasowy powyżej 2 miesięcy meldunek automatycznie wygasa.
- Ponowne zameldowanie na pobyt czasowy jest realizowane poprzez prawne dostarczenie wymaganych dokumentów i wypełnienie formularza meldunkowego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(Dz.U. z 2001 r. Nr. 87. 960).
Ad. 5. Zameldowanie na pobyt stały
Wymagane dokumenty:
- Dokument stwierdzający tożsamość
- Książeczka wojskowa
- Wypełniony wniosek zgłoszenia pobytu stałego
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie na pobyt stały (akt notarialny, umowa najmu, decyzja o przydziale osobnej kwatery stałej) wskazujący osobę uprawnioną do potwierdzenia pobytu osoby dokonującej zameldowania.
Opłaty:
Czynności związane z zameldowaniem nie podlegają opłatom.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy i Miasta Odolanów – pok. nr. 14 – Ewidencja Ludności
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Załatwienie sprawy meldunkowej w formie zameldowania na pobyt stały następuje bezzwłocznie po okazaniu wszystkich wymaganych dokumentów oraz poprawnym wypełnieniu formularza meldunkowego.
Uwagi:
- W przypadku zameldowania na pobyt stały osoby, której poprzednie miejsce pobytu stałego mieściło się poza obszarem działania Urzędu, podczas dokonywania czynności zameldowania należy bezwzględnie okazać poświadczenie wymeldowania z poprzedniego miejsca pobytu stałego (w tym samym czasie można posiadać tylko jedno miejsce pobytu stałego)
- Podczas zameldowania wymagana jest obecność osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu ( wynajmującego, najemcy, posiadacza spółdzielczego prawa do lokalu), w którym ma nastąpić zameldowanie.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(Dz.U. z 2001 r. Nr 84 poz. 960) |